analizaphotography

lewą ręką dobrych zdjęć zrobić nie można

Posted in photography by analiza on 12 kwietnia 2011



Polecam Waszej uwadze ciekawy wywiad z Markiem Karewiczem, człowiekiem, który fotografował legendy jazzu.


A kiedy się ta balanga skończyła?
Dla mnie – w latach 90. A pięć lat temu doznałem wylewu i przestałem fotografować. Mam niesprawną prawą rękę. Pytałem o możliwość operacji znajomego mikrochirurga, powiedział: Marek, daj spokój, masz 74 lata, więc zapomnij już o fotografowaniu. Nie ma żadnych szans.

Przecież Yashica przygotowała dla pana specjalny model aparatu fotograficznego, w którym migawkę uruchamia się lewą ręką. Dlaczego pan z niego nie korzysta?
Lewą ręką dobrych zdjęć zrobić nie można. Teraz mogę jedynie siedzieć i oglądać gwiazdy, które fotografowałem przez 50 lat. Patrzę na zdjęcie Leopolda Tyrmanda. Odprowadzałem go na dworzec, gdy wyjeżdżał do Niemiec, i wszyscy, łącznie z Basią Hoff, wiedzieliśmy, że już nigdy do nas nie wróci. Mam zdjęcie Agnieszki Osieckiej z Agatą. Odwiedziłem ją w szpitalu zaraz po urodzeniu dziecka. I portrety Andrzeja Zauchy, którego bardzo lubiłem. Dopiero teraz, na starość, przeglądając te wszystkie albumy, poczułem ogrom pracy, jaką przez te lata wykonałem.

Brakuje w pana kolekcji tylko zdjęcia tego największego: Louisa Armstronga.
Wierzyłem, że mam jeszcze czas, żeby go sfotografować. Pojechałem nawet na koncert do Pragi, żeby zrobić mu zdjęcia. Tam poznałem Jitkę Zelenohorską, której w filmie „Pociągi pod specjalnym nadzorem” stawiali stemple na tyłku. To była wtedy bardzo znana aktorka. Zapytałem, czy pójdzie ze mną na koncert Armstronga. Raczej nie – odpowiedziała. Poszedłem z nią na randkę, bo wierzyłem, że Armstronga sfotografuję, gdy przyjedzie do Polski. Niestety, nie przyjechał, bo umarł.

Nie żałuje pan tej randki?
Wszystkiego w życiu mieć nie można.


Więcej pod adresem:
http://www.polityka.pl/spoleczenstwo/artykuly/1514346,2,rozmowa-z-markiem-karewiczem-fotografikiem.read#ixzz1JJ7kRYLL

_____

P.S.
ja robię zdjęcia lewą ręką, c’est la vie ;D


komentarze 3

Subscribe to comments with RSS.

  1. fdnj said, on 19 kwietnia 2011 at 11:11

    Интересный топик-. Вы автор?

    • analiza said, on 19 kwietnia 2011 at 13:05

      The article is from Polityka newspaper and the author is Cezary Łazarewicz.

      though I wish it was mine :)

  2. znamysiezwidzenia said, on 13 kwietnia 2011 at 10:25

    a ja obiema.


Skomentuj

